So far, so good! - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Lyzette - WaarBenJij.nu So far, so good! - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Lyzette - WaarBenJij.nu

So far, so good!

Blijf op de hoogte en volg Lyzette

31 Augustus 2013 | Denemarken, Århus

(Scroll down for English!)

Zo, en dan is het alweer twee weken geleden dat ik aankwam in Denemarken. Wel weer tijd voor een berichtje hier, dacht ik zo.

In de afgelopen twee weken heb ik veel meegemaakt, nieuwe vrienden gemaakt en een hele hoop nieuwe indrukken mogen verwerken. Gelukkig is het nu weekend en heb ik de tijd om hier even van bij te komen, maar niet voor lang want in Aarhus is het Aarhus Festuge begonnen; een groot festival van een week lang waar de hele stad bij betrokken is. Hopelijk heb ik aan het eind van dit festival nog energie over om daar wat over te schrijven!

Goed, over de afgelopen twee weken.. Waar zal ik beginnen?
Ik zit hier op een kamertje in de ‘ghetto’ van Aarhus; Brabrand. Het terrein is omringd door een flink hek om de onrust buiten te houden. Ik zit in een gebouw met in totaal 24 kamers verdeeld over twee verdiepingen; op mijn verdieping dus 12 medebewoners. Verder hebben we een grote gedeelde ruimte met een zitruimte en een keuken met eettafel e.d. Tot nu toe gaat het samen wonen met mijn huisgenootjes hartstikke prima. Ik heb de dikke mazzel dat de twee Nederlandse huisgenootjes echte topkoks zijn, en ik dus onder het koken nog aardig uitkom. Ik blink uit in mijn afwaskwaliteiten. Zodra ik mijn resterende ‘huiswerk’ van vorig jaar afheb is het mijn bedoeling wel wat vaker de pan zelf vuil te maken, moet het toch een keer gaan leren! Dus bij deze aan mijn huisgenootjes; don’t worry, ook ik zal gauw gaan koken ;).

School bevalt tot nu toe nog hartstikke prima. Leuke klasgenootjes uit een hoop verschillende landen, en tot nu toe trek ik het meeste op met de Nederlandse dames en een stel Griekse meiden. Bijgevoegd zie je een foto van mijn klas, een prima groep als je het mij vraagt.
De lessen zijn tot nu toe vrij simpel; er worden veel dingen besproken die ik in mijn eerste jaar al heb gehad. Gelukkig staat in het rooster nog steeds dat dit de intro is, dus ik hoop wel dat het binnenkort wat uitdagender wordt. Wat voor mij wel even een schok was is dat ik ook hier een stage van vier weken (30u per week) moet lopen. Hier had ik totaal geen rekening mee gehouden, en na een jaar lang stage lopen keek ik er erg naar uit om weer even ‘normaal student’ te zijn. Ik heb nog geen idee waar ik stage zal gaan lopen, dus vind het erg spannend. Ik hou jullie op de hoogte!

Ook de stad zelf bevalt hartstikke prima. Het centrum is sfeervol met een rivier die er dwars doorheen loopt. Blikvanger is toch wel de kathedraal en het schijnt dat er met Kerstmis een ‘plafond aan lichtjes’ in de winkelstraat wordt aangebracht!

Overigens vind ik het ontzettend fijn om hier ‘stukjes thuis’ te ontvangen in de vorm van alles wat door de brievenbus past (bijvoorbeeld een kaartje!). Mocht je inspiratie hebben, dan wordt dit met veel plezier ontvangen op het volgende adres:
Lottesvej 15.1 nr.3
8220 Brabrand
Denmark


... ... ... ...


It has already been two weeks since I've arrived in Denmark. About time for a new post over here!

In the past two weeks I have experienced a lot, made new friends and had a lot of impressions to process. Luckily, it is the weekend now so I have some time to recover, but not for long because in Aarhus the Aarhus Festuge has begun; a big festival in which the whole city is involved. Hopefully at the end of this festival I have some energy left to write about it!

Allright, the last two weeks.. Where to start?
I’m sitting here in my room in the ‘ghetto’ of Aarhus; Brabrand. The area is surrounded by a big fence to keep the disturbance out. I’m in a building with a total of 24 rooms divided over two floors. So on my floor I have 12 roommates. Besides that, there is a big common room with a living area and a kitchen with a dinnertable etc. So far, living together with my roommates has been going great. I’m having the huge luck that my two Dutch roommates are excellents cooks, so I can avoid cooking so far. I’m outshining in my dishwashing skills. When I finished my remaining ‘homework’ from my previous year I have the intention to make that pan dirty myself, I have to learn it someday! So to my roommates; don’t worry, I will cook soon as well ;).

School so far has been fine. I have nice classmates from lots of different countries, so far I’ve been spending most of my time with the Dutch ladies and a couple of Greek girls.
Attached, you can see a picture of my class, a really nice group if you ask me.
Classes so far are pretty simpel; most of the things that are being discussed are things I’ve already studied in my first year. Luckily, the schedule says this is just the intro, so hopefully it will be more challenging soon. Something that has been a bit of a shock to me was to find out that I have to do a four weeks (30 hrs a week) internship here. I had not taken this into account at all, and after a year of internship I was kind of looking forward to be a ‘normal student’ again for a while. I don’t have any idea yet where my internship will be located, so it’s pretty exciting. I’ll keep you up to date!

Also, the city itself so far is really nice. The centre is really atmospheric with a river running right through it. Eyecather is the cathedral and they say with Christmas there will be a ‘ceiling of lights’ in the shoppingstreet!

Also, I would love to receive ‘pieces of home’ over here in the shape of everything that fits into a mailbox (for example; a postcard!). Do you happen to have some inspiration, it will be received with a lot of joy at the following adress:
Lottesvej 15.1 nr.3
8220 Brabrand
Denmark

  • 31 Augustus 2013 - 16:02

    Betty:

    Leuk verslag en zo te zien hartstikke leuke meiden.
    Pas maar op met wat uitdagender schoolwerk jouw wens kan zo maar in vervulling gaan en soms te....

    Fijn dat je het aankan,het is toch niet niks om dit zomaar even te doen.

    Ja je wil wat horen over Nederland.
    Jouw ouders hebben de staatsloterij gewonnen en zijn ineens miljonair,mochten ze jouw dat nog niet
    gemeld hebben dan zijn ze vast aan het shoppen.
    En ik blijf dicht bij ze in de buurt voor de kruimels ha ha.

    Hoe gaat het met je Deens?

    Een hele fijne tijd daar met z'n allen

    Liefs betty


  • 31 Augustus 2013 - 19:01

    Wilma:

    Fijn dat het je goed bevalt en wacht maar die uitdaging komt vast sneller dan je denk, en dan wens je dat het wel wat minder mag.
    Maar wel leuk dat je het onderling leuk hebt, is wel heel belangrijk.
    Ik kijk weer uit naar je volgende verslag.

    Liefs Wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Århus

Lyzette

Actief sinds 18 Aug. 2013
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 21992

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2013 - 21 December 2013

Erasmus Aarhus

Landen bezocht: