Even geleden.. - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Lyzette - WaarBenJij.nu Even geleden.. - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Lyzette - WaarBenJij.nu

Even geleden..

Blijf op de hoogte en volg Lyzette

18 November 2013 | Denemarken, Århus

(scroll down for English!)

Allemachtig, wat gaat de tijd toch ontzettend snel! Het is alweer ruim anderhalve maand geleden dat ik hier wat geschreven heb, dus het werd wel weer eens tijd..

In de afgelopen tijd heb ik me onder andere bezig gehouden met stage lopen. Het leek me een ervaring om eens uit mijn comfort-zone te stappen en voor een stage te kiezen waar ik normaal niet zo snel voor zou gaan. Uiteindelijk heb ik vier weken doorgebracht op een 'vuggestue'; oftewel een crèche! Hier heb ik gewerkt met kindertjes tussen 0 en 3 jaar, nogal een omslag! Alle kindjes op deze crèche waren stuk voor stuk schatjes. 'S ochtends stond ik op een groep met kinderen tussen 2 en 3 jaar, en 's middags liepen (of kropen) alle kindjes lekker door elkaar heen. Op zo'n dag werd er veel gespeeld, geslapen, gegeten en gepoept. En voor mij betekende dat dus dat ik mijn eerste luier-ervaring heb gehad!
In Denemarken spelen kinderen veel buiten, ook als het stortregent. De kindjes zijn daarom standaard uitgerust met een te schattig regenpakje waardoor ze onbegrensd in de zandbak kunnen kruipen en in de regen kunnen dansen. Ik heb dus ook geïnvesteerd in een regenjas, en moeders was zo vriendelijk om mijn regenbroek op te sturen. Daarvoor mijn grote dank, want hierdoor kwam ik niet elke dag met een doorweekte zandbroek thuis.
Qua eten zijn er natuurlijk ook de nodige verschilletjes. Elke maaltijd heeft als basis heerlijk (ahum) roggebrood, vaak met leverpastei.. Ook is 'ostehaps' hier een grote trend, wat een soort nepkaas is. Werkt prima als chantagemiddel om de kids eerst hun roggebrood op te laten eten.
Op een crèche moeten kinderen natuurlijk ook slapen. Bijzonder is hier dat het een gewoonte is om kinderen buiten te laten slapen. Ik ben zelf al wel over die verwondering heen, maar ik keek de eerste keer ook op toen de kinderwagens op de speelplaats geparkeerd werden! En ook hierbij geldt; bij regen en zonneschijn!

Wat school betreft werken we erg veel met groeps-projecten. Zo heb ik onder andere een videoproject gedaan met wat van mijn klasgenootjes. Een proces waarbij ik met verf bekogeld werd en er met permanente marker op mij geschreven werd. Alles was het waard, want we zijn zelf erg trots op ons filmpje. De docenten waren hier ook van onder de indruk, ze gaven tijdens de presentatie toe een traantje te hebben gelaten. Een mooier compliment kun je niet krijgen!
De afgelopen week werden wij als internationals gemixt met de Deense studenten. In groepjes moesten we een 'schadow theatre' maken. Ook dit hebben we op een positieve manier met een mooie performance kunnen afronden. Het was erg leuk om zo ook wat meer met de Deense studenten in contact te komen.

Een bijzonder fenomeen waar ik hier overigens ook graag wat aandacht aan wil besteden is de 'Fredagsbar', oftewel vrijdag-bar! Denen vinden de vrijdagmiddag een prachtige gelegenheid om het weekend eens flink in te luiden met een flinke portie bier. Dit wordt (ik maak geen grapje) gestimuleerd door de school, want hier worden deze feestjes georganiseerd. Om de week vindt er eentje plaats op mijn school, maar op elke willekeurige vrijdag is er ergens in de stad wel een school te vinden waar een vrijdag-bar georganiseerd wordt. Overigens vind ik dit een prima dingetje en is het misschien wel tijd om dit ook in Nederland te gaan introduceren!
Denen hechten sowieso veel waarde aan hun bier. Zo hebben ze hier een speciaal kerstbier. Opzich is dat nog niet zo vreemd. Want dan wel weer bijzonder is, is dat ze van de introductie hiervan een heuse feestdag hebben gemaakt. Op 'J-dag' (De J staat voor Julebrug, oftewel kerstbier) is heel de stad in rep & roer en stroomt er uit de tap rijkelijk het kerstbier. Achja, elk volk zo zijn bijzondere gewoonten!
Sowieso is de Kerst hier al flink aan het losbarsten. ‘Julehygge’ (mijn favoriete Deense woord!) all over the place! Hygge is het Deense woord voor gezellig, waar ze hier nogal trots op zijn. Overal branden er al gezellige lichtjes en ook in de winkels is de Kerstsfeer volop te koop. Eens zien in hoeverre ik me kan inhouden..

De komende weken staan in teken van het laatste project. Wat gek zeg; de tijd gaat echt bizar snel. Mensen hier vragen me of ik hier zou willen wonen en ik zal eerlijk bekennen dat ik daar geen nee op zal zeggen. Ondanks wat kleine verschilletjes zijn er veel overeenkomsten met Nederland en ik heb het hier reuze naar mijn zin. Maar geen zorgen, ik kom nog wel thuis. Al sluit ik niet uit dat ik hier nog eens terug kom en ik zal zeker wat ‘Julehygge’ mee naar huis nemen!



... ... ... ...



My dear, what does time go by so fast! It’s almost been a month and a half ago that I wrote something over here so it’s about time!

In the last period I’ve been busy with doing my practice placement. I thought it would be an experience to get out of my comfort-zone and choose a place I normally wouldn’t consider. Eventually I spend four weeks at a ‘vuggestue’; or a nursery. Here, I worked with children between 0 and 3 years; what a change! All the kids were so amazingly cute! In the mornings I worked at the group with the children between 2 and 3 years, and in the afternoon all the kids of all ages were just all mixed up. On a regular day a lot of sleeping, playing, eating and pooping happened. And this also meant my first diaper-experience!
In Denmark the children play outside a lot, even if it’s raining like crazy. Because of that, all of the kids have the cutest rain-suits you could imagine in which they can endlessly play in the sand and dance in the rain. I also invested in a raincoat and my mom was so nice to send me my raintrousers. I thank her for this, because this prevented me from coming home in wet sand-pants.
When it comes to the eating, there are some differences. Almost every meal has some of the most delicious (not) ryebread as a basic. Also, ‘ostehaps’ is a big trend over here, which is some sort of fake cheese. Works quite well als a manipulating-tool to let the kids eat their ryebread first!
An dofcourse, at a nursery children have to sleep. Special over here is that it’s very common to let your kids sleep outside. I’ve recovered quite well from this surprise, but I also raised my eyebrows when I saw the pram’s parked outside! And alsof or this; even when it’s raining like crazy..

Concerning school I’ve been doing quite a lot of group-projects. For example, I did a video-project with my classmates. This was a process in which we threw paint at each other and wrote stuff on each other with permanent markers. Everything was worth it, because we are quite proud of the result. The teachers were very impressed too, they admitted that they shed a tear while watching it. You can’t get a nicer compliment!
This last week we as international students were mixed with the Danish students. In groups, we were given the assignment to make a ‘shadow theatre’. We were also able to finish this project in a positive way with a nice performance. It was nice to get a bit more in contact with some Danish students.

An interesting phenomenon that I would like to pay some attention too is the ‘Fredagsbar’, or Fridaybar! Danes think this is a wonderful way of starting the weekend with a lot of beer. And this is (I’m not shitting you) stimulated by the university, because that’s were these parties are organized. Every other week there is a Fridaybar in my uni, but on every random Friday you can find a Fridaybar somewhere in town. I have to say that I kind of like this Fridaybar-thing, I might introducte it in the Netherlands!
In general, Danes really like their beer. They even have a special Christmas-beer. Just the beer is not that strange. What makes it strange is that the turn the introduction of this beer into some sort of national holiday. On ‘J-dag’ (J stands for Julebryg; Christmasbeer) the whole city is upside down and the beer flows richly from the tap.
Well, every country has it strange habits. The Christmas-bomb kind of already exploded over here anyways. Its ‘Julehygge’(my favorite Danish word!) all over the place! Hygge is the Danish word for some sort of cosy atmosphere which doesn’t really translate into English (Dutch word; gezellig!). The Danes are pretty proud of their hygge. Nice lights are burning everywhere, and the Christmas-atmosphere is already for sale in the shops. Let’s see if I can behave…

The next couple of weeks will be all about the final project. So weird; time goes extremely fast! People over here ask me if I would like to live here, and I have to admit my answer isn’t no. Despite the small differences, there are a lot of similarities with the Netherlands and I’m really enjoying my stay here. But no worries; I’ll come back home. Although I won’t rule out the possibility of coming back and I’ll make sure to bring some ‘Julehygge’ back home!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Århus

Lyzette

Actief sinds 18 Aug. 2013
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 21990

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2013 - 21 December 2013

Erasmus Aarhus

Landen bezocht: